Kako se obnašati v stiku z negativno nastrojenim človekom
Vnaprej si začrtajmo, kako se bomo obnašali v stiku z negativno nastrojenim človekom.
Včasih črnogledosti ne moremo uiti, ker prihaja iz človeka, s katerim se znajdemo v skupni izkušnji. To je lahko sodelavec, sosed, daljni sorodnik … ali pa nam je še bliže. V takih primerih je zelo pomembno, da ne dopustimo, da nas »povleče na dno«. Izražanje negativnosti je navadno le klic na pomoč.
Poleg tega si velikokrat izoblikujemo mnenje brez ključnih podatkov ali ob neupoštevanju okoliščin. Na primer, ko vozimo po mestu in naletimo na voznika, ki počasi vozi pred nami… ne ve, ali bi ustavil ali bi vozil naprej … malo odvije na stran in spet nazaj na cesto … Kakšna čustva se vzbudijo v nas?
Navadno čustva izražajo naš pogled na situacijo v primerjavi s predstavo, kakršno smo si ustvarili v glavi. Na primer, ko gre za voznike, menimo, da morajo voziti po predpisih, ravno prav hitro, a zbrano in odločno.
V pravkar omenjenem primeru neodločnega voznika bi si torej morda mislili: »Tale pa ni za na cesto … naj se že odloči … kdo mu je dal izpit?«
Kaj pa, če bi izvedeli, da je ta oseba pravkar izgubila službo? Ali, da se vrača iz banke, kjer so ji povedali, da ji ne bodo podaljšali kredita in ji grozi odvzem hiše? Ali pa vozi iz bolnišnice, kjer je obiskala otroka, ki se je pravkar ponesrečil?
V tem primeru bi verjetno gojili do človeka drugačna čustva, saj bi izhajali iz drugačne podobe o njem.
To pomeni, da je naš odnos do drugih ljudi bolj povezan z oblikovanjem slike v naši glavi, kot pa z dogodkom samim. Ob nekoliko drugačnih informacijah lahko popolnoma spremenimo pogled na človeka.
Zakaj pa si ne bi zamislili drugačnih informacij o tem človeku v glavi prej, preden nepričakovana ali neželena situacija v nas sproži negativen odziv?
Ljudje velikokrat ne izbirajo, kako se bodo obnašali. Lahko delujejo tudi drugače, kot od njih pričakujemo (beri: »negativno«), a to največkrat ni njihov namen.
Njihova dejanja izhajajo iz lastnih utečenih vzorcev, prepričanj in navad, ki so jih ponovili že velikokrat.
To pomeni, da s svojim obnašanjem ne želijo škodovati nam, temveč je to delovanje tako zakoreninjeno v njih, da imajo občutek, da se obnašajo popolnoma naravno.
Seveda to ne pomeni, da se jim moramo uklanjati ali z njimi sočustvovati, lahko pa jim pomagamo, da uvidijo novo pot in se odprejo svojim neizkoriščenim potencialom.
Preden si ogledamo ta korak, še poglejmo, kako spoznamo takega človeka.
Negativno razmišljanje in delovanje je zaščita pred razočaranjem. Ko je nekdo do nas negativen, moramo videti bistvo – strah ga je, ker je bil razočaran … in ker ne želi biti še enkrat, se zaščiti z napadom. Ker ima težave z zaznavo lastne vrednosti, pri sebi in drugih ves čas išče potrditev, da je dober.
želi biti prisoten povsod in imeti nadzor nad vsem, ker se boji, da bi šlo kaj pomembnega mimo njega, ali da bi kaj zamudil. S tem, ko mu drugi izrazijo naklonjenost, se čuti sprejetega.
V vsaki situaciji vidi izziv za samopotrjevanje, zato njegovo življenje sloni na primerjanju, dokazovanju in potrjevanju pred drugimi in pred seboj. Nenehno opreza okoli sebe, saj ves čas išče priložnosti, kjer bi se lahko dokazal.
Je izredno samokritičen in po drugi strani lahko tudi strpen do drugih, ker meni, da si s strpnostjo pridobiva naklonjenost ljudi. Pogosto zna biti v družbi zelo zabaven, razlog pa je v želji po všečnosti.
življenje jemlje kot tekmovanje, pri katerem imajo sotekmovalci vedno prednost.
Poleg situacij, v katerih se ni najbolje obnesel, se mu v mislih vrtijo tudi negativne slike prihodnosti. Ker ne želi biti razočaran, razmišlja, kaj vse se lahko zgodi. Ob tem poskuša delovati tako, da bi v prihodnosti izključil možnost črnih scenarijev.
Taka oseba se počuti zelo slabo, če je ujeta v situaciji, ko ni kos nalogi, ali ko ima občutek, da ni izpolnila pričakovanj. Ker to jemlje kot poraz, ima potem še slabše mnenje o sebi, v smislu: »Toliko časa sem ustvarjal dobro mnenje o sebi, s tem korakom pa sem ga zapravil.«
Kako ravnamo s tako osebo, da še sami ne zapademo v njeno senco … in da ji pomagamo izkopati se iz začaranega kroga?
če želimo takemu človeku narediti kratkoročno veselje, mu dajmo občutek, da je dober in sposoben. Naj zmaguje, naj bo prvi. Dajmo mu vedeti, da cenimo njegove dosežke. Hkrati pa ga usmerjajmo na področje, na katerem je res dober in sposoben; tega verjetno sam niti ne opazi.
Zelo mu bomo pomagali, če ga lahko pripravimo do vztrajanja v določeni smeri, saj se taki ljudje hitro »razlezejo« na več področij (ker imajo tako več priložnosti, da se dokažejo). Rešitev je ravno obratna: zožiti mora svoj krog delovanja ter se posvetiti področju, na katerem lahko na osnovi talentov in vrednot ponudi neko dodano vrednost ter ustvari trdno in pozitivno samopodobo.
Taka oseba mora ustvariti sistem vrednot, ki bo slonel na lastnih talentih in vrlinah, na katere je ponosna, ob katerih se počuti samozavestno in ne čuti potrebe po dokazovanju ali po iskanju potrditve. Zato ji pokažimo, da jo cenimo zaradi tistega, kar je, ne zaradi njenih aktivnosti ali pozornosti, ki jih izkazuje.
Kako lahko še postopamo do takega človeka? Burt Goldman predlaga, naj mu pomagamo razviti zaupanje v življenje. Pokažimo mu, da se lahko zanese na nas, da ga ne bomo razočarali in da bomo vedno izpolnili obljube. Potem to tudi storimo: nekaj mu obljubimo in nato izpolnimo. S tem bo dobil vero v življenje.
Ob tem je zelo koristno, če nanj prenesemo radost in strast do življenja ter prijetno vznemirjenje pred spremembo, novim ciljem ali novo potjo.
Najslabše pa je, da se spustimo na njegovo raven ter ga trepljamo po ramenu, ko zapade v svojo dramo. V tem primeru »iz enega reveža naredimo dva«, kot pravi ameriški motivator Brian Tracy.